صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن

نزول آیه تطهیر

پاسخ تایید شده
6 ماه قبل
0
[شاه کلید مای درس] | نزول آیه تطهیر
bookmark_border یازدهم انسانی
book دین و زندگی (2) رشته انسانی
bookmarks فصل 7 : امامت، تداوم رسالت
6 ماه قبل
0

نزول آیه تطهیر

نزول آیه ی تطهیر بیانگر عصمت اهل بیت؛ آیه مؤخر از دعای پیامبر (ص) (دعا مقدم بر آیه) ـ آیه مقدم بر سخن پیامبر (ص) با ام سلمه

آیه تطهیر: (انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا)

آیه در منزل ام سلمه همسر پیامبر (ص) نازل شد؛ وقتی که به ترتیب حضرت زهرا )(س)، امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در کنار پیامبر )(ص) قرار گرفتند، پیامبر (ص) رو به درگاه الهی کرده فرمودند :خدایا! اینان اهل بیت من اند؛ آنان را از هر پلیدى و ناپاکى حفظ کن. سپس آیه نازل شد؛ بعد از نزول آیه وقتی ام سلمه خواست کنارشان قرار گیرد پیامبر (ص) فرمودند: تو همسر من هستی و عاقبت نیکویی داری اما اینان اهل بیت من هستند. پیامبر (ص) بعد آن هر صبح (مدت مدید صبحگاهی) هنگام رفتن به مسجد از کنار خانه زهرا (س) عبور و اهل خانه را اهل بیت صدا زده و آیه را می خواند.

1 لازمه ی جانشینی ائمه (ع)، علم و معرفت کامل و عصمت از گناه و اشتباه است و سخن و عمل اهل بیت، مطابق با دین و دستورات خداوند است.

2 حضرت زهرا (س) جزء اهل بیت است و اگر چه عهده دار امامت نبوده اما علم و عصمت کامل دارد و پیروی از رفتار ایشان بر همه واجب است.

3 طبق این آیه فقط تعداد خاصی از خانواده پیامبر مقام عصمت دارند و شامل همه نمی شود. همچنین در سخنان دیگر پیامبر، امامان بعدی هم جزء اهل بیت می باشند.


سایر مباحث این فصل